Covid-19 catalizează o nouă eră a luxului

O combinație puternică de forțe industriale pe termen lung și șocuri induse de pandemie au forțat schimbările pe care industria le anticipa de ceva timp. Cum va prinde luxul acum că valoarea de ani de transformarea avut loc doar în câteva luni?

La începutul anului 2020, industria luxului se afla la marginea prăpastiei. Consumatorii alegeau din ce în ce mai mult experiențele în locul lucrurilor, facilitând creșterea piețelor de revânzare și închiriere și inspirau brandurile de lux să se reorienteze. China, care a reprezentat cea mai mare parte a creșterii pe piața bunurilor personale de lux în 2019, nu a fost niciodată mai importantă pentru supraviețuirea mărcilor vechi și dezvoltarea celor noi. Comerțul electronic a câștigat în mod constant cote de piață și, în timp ce turismul a rămas un factor semnificativ de venit pentru mărcile de lux, reglementările guvernamentale în creștere făceau deja clienții locali mai importanți.

Apoi a venit pandemia și totul a căpătat un sens complet nou. Criza mondială Covid-19 a limitat mobilitatea chiar și a celor mai bogați consumatori din cauza blocajelor și a altor restricții de călătorie. În anul fiscal 2019, EBITA (sau câștigurile înainte de dobândă, impozite și amortizare) au scăzut în medie cu 3,2 la sută, conform indicelui de modă global McKinsey.

Dar nu este ca și cum cumpărăturile s-ar opri cu totul. Consumatorii, rămași acasă, îngrijorați de finanțele lor, luau decizii de cumpărare care ar fi fost aproape imposibil de prezis cu un an mai devreme. Ani de inovație și schimbare online s-au întâmplat în câteva luni, întrucât brandurile s-au concentrat pe generarea de venituri din singurul canal disponibil pe multe piețe: comerțul electronic.

Brandurile au fost motivate să facă tot ce au putut pentru a recâștiga veniturile pierdute online. Totuși, chiar și cele mai mari companii din cele mai profitabile segmente de piață au fost lovite puternic. Segmentele de lux s-au dovedit marginal mai rezistente, vânzările scăzând în medie cu 30 la sută și EBITA în medie cu 20 de puncte procentuale în trimestrele cuprinse între februarie și iunie 2020, comparativ cu aceeași perioadă din 2019, potrivit McKinsey. Vânzările mărcilor de modă la prețuri medii au scăzut cu 35 la sută, cu EBITA în scădere cu 21 de puncte procentuale în aceeași perioadă.

Ani de inovație și schimbare online s-au întâmplat în câteva luni, întrucât brandurile s-au concentrat pe generarea de venituri din singurul canal disponibil pe multe piețe: comerțul electronic.

Factorul durabil, foarte important din China

Companiile care aveau deja un punct de sprijin major în China, inclusiv conglomeratele de lux LVMH și Kering, au primit un avans în atenuarea pandemiei, deoarece impactul economic al blocărilor acolo a fost ușor în comparație cu cel din vest. Mărcile care generează peste 30% din vânzările anuale în regiunea Asia-Pacific (APAC) - inclusiv China continentală, Japonia, Coreea de Sud și Taiwan - au realizat evaluări de piață mai mari în timpul pandemiei decât omologii lor care nu au avut o prezență puternică în regiune, conform analizei efectuate de McKinsey asupra a 311 companii de modă care dezvăluie cifrele regionale ale vânzărilor. În medie, companiile axate pe APAC s-au lăudat cu un plafon de piață cu 18% mai mare.

Brandurile de lux se bazează de mult timp pe consumatorii chinezi pentru a cheltui bani în străinătate. Dar, în ultimii ani, pe măsură ce oficialii guvernamentali au pus mai multe restricții asupra vânzătorilor de produse, iar mărcile au lucrat pentru a-și armoniza prețurile la nivel global, a devenit mai important să câștigăm clientul local. Chiar și după ce consumatorii vor începe să călătorească din nou după ce trece pandemia, tot clientul local va rămâne important.

Redresarea se va întâmpla acolo unde întreprinderile și comercianții cu amănuntul nu depind în mare măsură de turiști. Acolo vedem unele dintre cele mai bune recuperări: unde este un cumpărător local.

Anii următori vor forța, de asemenea, mărcile să-și recalibreze strategiile în regiuni puternic afectate, cum ar fi Brazilia și India - și mai departe, să facă incursiuni pe continentul african - unde există baze de clienți în creștere, dar și mai multe bariere.

De la experiențe la lucruri și înapoi

Timp de decenii, o geantă de mână de lux a fost simbolul suprem al statutului, în special pentru cei înstăriți. Dar înainte de pandemie, devenea deja clar că mulți clienți căutau ceva mai experiențial. De aceea, companiile de lux au fost hiperconcentrate pe crearea de experiențe, de la pop-up-ul lui Louis Vuitton în West Loop din Chicago pentru a coincide cu expoziția lui Virgil Abloh de la Muzeul de Artă Contemporană al orașului, până la afluxul de hoteluri construite de Versace, Armani și Bulgari.

În 2019, Greenlight Insights a proiectat că piața globală a divertismentului localizat va crește cu până la 12 miliarde de dolari până în 2023, la o rată anuală de creștere compusă de 32,2 la sută. Întrucât consumatorii au arătat clar că acordă prioritate experiențelor, au apărut noi modele de afaceri pentru a se asigura că vor continua să cumpere haine într-un fel sau altul - de la închiriere la online. Dar când a lovit pandemia, călătoria, vizitarea magazinelor și chiar ieșirea la masă au devenit imposibile pentru aproape toată lumea. Așadar, oamenii au început să cumpere din nou lucruri. Genți de mână, încălțăminte și bijuterii de lux au avut rezultate mai bune decât se așteptau în multe cazuri, chiar dacă consumul general a scăzut la nivelurile pre-pandemice.

Până în al treilea trimestru al anului fiscal 2020, anumite domenii de lux au revenit. La LVMH, divizia de modă - care include categoria crucială de articole din piele - a crescut cu 12% de la an la an, chiar dacă vânzările generale au scăzut cu 7%, precum și la Sephora. La marca independentă Hermès, vânzările au crescut în total cu 7%, mărfurile din piele, îmbrăcămintea, ceasurile, bijuteriile și articolele de uz casnic revenind pe creștere. La Kering, vânzările generale au scăzut cu puțin peste 1%, depășind estimările analiștilor cu aproape 8 puncte procentuale. În timp ce vânzările de la Gucci au scăzut cu aproape 9%, eticheta Bottega Veneta a crescut cu 21%.

Echilibrarea pieselor de lux și investiții casual

Vânzările de îmbrăcăminte activă și de îmbrăcăminte de lounge au crescut în pandemie, deoarece consumatorii acordă prioritate confortului, lucrează de acasă și adoptă noi rutine de exerciții fizice în speranța de a rămâne activ, chiar și în condiții de izolare. În timp ce mărcile de îmbrăcăminte și încălțăminte au suferit cea mai mare scădere a valorii - capacitatea lor medie de piață a scăzut cu 18 la sută și, respectiv, cu 19 la sută în octombrie 2020, din decembrie 2019 - segmentul de îmbrăcăminte sport a înregistrat o recuperare puternică și a crescut cu 7 la sută.

De fapt, majoritatea experților consideră că piața de îmbrăcăminte de ultimă generație pentru bărbați va continua să se extindă, indiferent de aspectul viitorului garderobă casual-business.

Industria are ocazia de a-și reseta strategia „restul lumii”. Atât de mulți oameni se bazează pe China ca motor de creștere, dar există și alte piețe emergente care necesită atenție.




Comment Section
You have to log in or register a new account!

S-AR PUTEA SĂ-ȚI PLACĂ ȘI:

Meghan Markle se pregătește să revină în lumea filmului, după 8 ani de absență

Meghan Markle se pregătește să revină la cinema, cu un mic rol într-un film aflat în prezent în producție la Los Angeles, în California, au relatat miercuri mass-media americane.

Chanel lansează o carte de colecție editată de Sofia Coppola

Chanel lansează un volum de colecție editat de regizoarea Sofia Coppola. Cartea este co-publicată de Éditions 7L, o editură fondată de Karl Lagerfeld în anul 1999, și Important Flowers, editura Sofiei Coppola.

Dua Lipa lansează DUA, brandul ei de produse de îngrijire a pielii

Dua Lipa, împreună cu Augustinus Bader, imaginează o rutină de îngrijire a pielii preventivă și inteligentă, simplă și eficientă, concepută pentru utilizare zilnică.

Olivier Rousteing părăsește casa de modă Balmain

Designerul Olivier Rousteing se retrage din rolul său de director de creație al casei de modă Balmain, post pe care l-a ocupat pe durata ultimilor 14 ani. Rousteing avea 25 de ani când a preluat frâiele creative ale brandului francez.

Cel mai înalt zgârie-nori din lume va fi gata în 2028

Orașul Jeddah, Arabia Saudită, și-a propus să construiască o minune arhitecturală. Viteza cu care se ridică spre cer ceea ce va fi cel mai înalt zgârie-nori este uimitoare.

Cine sunt cei mai bogați copii din lume?

Copiii marilor vedete, lideri ai lumii și ai magnaților din afaceri cresc înconjurați de lux, putere și bogății greu de imaginat.

Averea celor mai bogați 10 americani a crescut cu aproape 700 de miliarde de dolari de când Trump a redevenit președinte

Averile celor mai bogați zece oameni din Statele Unite au crescut cu aproape 700 de miliarde de dolari de când Donald Trump a redevenit președinte, la începutul acestui an, relatează The Independent, citând un raport al Oxfam America.

Andreea Tonciu se mută definitiv în Dubai

Andreea Tonciu a călătorit frecvent la Dubai, locul său preferat de vacanță.

Spectacol faraonic la Cairo, la inaugurarea Marelui Muzeu Egiptean

Un spectacol de proporții faraonice a marcat inaugurarea oficială a Marelui Muzeu Egiptean din Cairo, sâmbătă seara.

Loewe lansează o colecție de parfumuri care transformă notele clasice în artă contemporană

Cu ocazia Frieze London, sărbătoarea anuală a creativității contemporane, Loewe Perfumes a dezvăluit cea mai recentă explorare olfactivă a casei.

Megan Fox a vorbit despre lupta ei postpartum, la șapte luni după ce a născut a patra oară

Actrița Megan Fox a împărtășit experiențele sale sincere despre oboseală și confuzia mentală de după naștere.

Anya Taylor-Joy, muza campaniei de sărbători Tiffany & Co

Casa de modă cu sediul la New York celebrează sezonul sărbătorilor cu o odă cinematografică dedicată iubirii, întruchipată de actrița Anya Taylor-Joy.

Kering vinde către L'Oreal divizia de produse de înfrumusețare

Kering și L’Oréal au încheiat un parteneriat strategic pe termen lung în domeniul frumuseții și al wellnessului de lux.

hourglass_full 18 day ago format_list_bulleted ECONOMIC
UE amendează Gucci, Chloé și Loewe cu 157 milioane de euro

Comisia Europeană a anunțat pe 14 octombrie 2025 că a amendat trei dintre cele mai importante case de modă — Gucci, Chloé și Loewe — cu un total combinat de 157 milioane de euro pentru practici anticoncurențiale de fixare a prețurilor.

hourglass_full 23 day ago format_list_bulleted ECONOMIC
Piața de resale a produselor de lux va ajunge la 360 de miliarde de dolari până în 2030

Piața de resale a produselor de lux se află de ceva vreme într-o creștere continuă, iar un studiu arată că ar putea ajunge la cifre între 320 și 360 de miliarde de dolari până în anul 2030. Studiul în cauză a fost realizat de Boston Consulting Group în parteneriat cu platforma de luxury resale Vestiaire Collective.

hourglass_full 25 day ago format_list_bulleted ECONOMIC
Producția de whisky a atins cel mai scăzut nivel din 2019

Ceea ce nu ar trebui să fie o surpriză pentru nimeni, având în vedere recentele știri despre scăderea pieței whisky-ului și întreruperea producției de către distilerii, noile date de la Departamentul Trezoreriei SUA arată că producția americană de whisky este la cel mai scăzut nivel din 2019.

hourglass_full 1 month ago format_list_bulleted ECONOMIC
A crescut numărul milionarilor în criptomonede

Numărul milionarilor în criptomonede a crescut la un nivel fără precedent și a ajuns la 241.700 de persoane în întreaga lume, potrivit raportului Crypto Wealth Report 2025, publicat recent de Henley & Partners, lider internațional în consultanță în domeniul rezidenței și cetățeniei, care prezintă date exclusive furnizate de firma globală de informații financiare New World Wealth.

hourglass_full 1 month ago format_list_bulleted ECONOMIC
Preţul aurului a atins un nou maxim istoric

Preţul aurului a atins marţi pe pieţele din Asia un nou maxim istoric de 3.508,73 dolari uncia, depăşind precedentul record de 3.500,10 dolari atins în luna aprilie, pe fondul aşteptărilor că Rezerva Federală americană va reduce dobânzile, transmite Bloomberg.

hourglass_full 2 month ago format_list_bulleted ECONOMIC