Cardurile și aplicațiile de pe smartphone te fac să cheltuiești mai mult decât cash-ul?

Banii sunt un concept abstract - și astăzi îi considerăm firești, fără să luăm în considerare modul în care o simplă bucată de hârtie sau niște piese din metal sunt obiecte valoroase

Multe țări au început deja să respingă banii fizici. Ar fi oare mai înțelept să ne ținem banii cash? Sau suntem pur și simplu blocați în trecut?

Toată lumea se amuză pe seama celor care încă mai folosesc banii din hârtie (căci cu monedele, deh, ce mai poți cumpăra?) pentru că sunt atât de tradiționali - pentru că se agață de „numerarul, banul murdar”. Dar există câteva motive întemeiate pentru care unii oameni aleg să folosesc banii fizici în continuare și evită să plătească electronic. În primul rând, se simt mai în siguranță.

În al doilea rând, se tem că, trecând la plățile electronice și pierzând ceea ce înseamnă să pui mâna pe numerar când plătești pentru ceva vor ajunge să cheltuiască mai mult. Pierzând calitățile tangibile și vizibile ale banilor de hârtie și a tranzacției fizice - de a căuta portofelul, de a găsi facturile și de a preda în schimbul lor numerar – se  pierde puțin din sensul cuvântului plată. Și intervene o cheltuială mai puțin organizată.

Înainte de a intra pe pantele întortocheate și complicate ale psihologiei consumatorilor și a conflictului dintre economia clasică și psihologia care a dus la nașterea economiei comportamentale - să luăm în considerare mai întâi ce sunt banii exact. Banii sunt un concept abstract - și astăzi îi considerăm firești, fără să luăm în considerare modul în care o simplă bucată de hârtie sau niște piese din metal sunt obiecte valoroase. Dar banii sunt o invenție relativ recentă și au reprezentat o schimbare fundamentală în societatea umană, spune Natacha Postel-Vinay, care predă un curs în istoria banilor și a finanțelor la London School of Economics. „A fost ceva complet diferit de ideea de troc”, spune ea. „Dintr-o data nu mai aveai nevoie de potrivirea exactă dintre două persoane diferite și dorințele lor. Dacă doreai să cumperi pâine, vânzătorul de pâine nu era nevoit să-și dorească ceva specific de la tine în schimb.; haina pe care o croiai sau legumele din grădină. Aveai nevoie doar de puțin argint. Prima utilizare înregistrată a banilor a fost în Irakul antic și Siria, în civilizația din Babilon, în jurul anului 3000 î.e. În perioada babiloniană, oamenii foloseau bucăți de argint care erau contabilizate în funcție de o greutate standardizată cunoscută sub numele de siclu. Din Babilon, avem înregistrări ale primelor prețuri, înregistrate de preoți la Templul lui Marduk, precum și de primii bancheri și primele datorii. Din Babilon avem multe dintre lucrurile esențiale necesare unei economii monetare. Acestea includ faptul că argintul a fost testat în mod regulat pentru finețea sa și a existat o forță de stabilizare, cum ar fi un rege sau un guvern, în care oamenii aveau încredere pentru a garanta valoarea banilor. „În orice moment, pentru ca banii să aibă valoare, este nevoie de încredere”, spune Postel-Vinay.

Primul card de debit a apărut în Marea Britanie în 1987. Cipul și pin-ul au fost introduse în 2003, iar cardurile de credit contactless - patru ani mai târziu. Între timp, în China, scanarea codurilor QR cu smartphone-ul sau generarea de coduri QR pe ​​smartphone pentru a fi scanate de comercianți, a fost cooptat ca mijloc de efectuare a plăților. Adoptarea rapidă a Chinei de plăți electronice se explică prin ubicuitatea WeChat din țară, o super-aplicație care include e-plăți / e-portofel, mesagerie și funcții de social media; popularitatea platformelor de comerț electronic, cum ar fi platforma Taobao și Alibaba; și faptul că China are rate relativ mici de utilizare a cărților de credit. Țările care au cele mai mari rate de cheltuieli fără numerar includ Canada, unde a deține mai mult de două cărți de credit de persoană este o normă. În Europa, Suedia este societatea în care nu prea se mai ține numerar, doar 13% dintre suedezi au raportat că au folosit numerar pentru o achiziție recentă, potrivit unui sondaj la nivel național realizat anul trecut. Prin comparație, aproximativ 70% din Americanii încă folosesc numerar săptămânal, potrivit unui studiu recent al Pew Research Center. Iar România probabil e printre fruntașe.

Dar întrebarea principal rămâne aceasta: cheltuielile fără a utiliza numerar fizic îi determină pe oameni să cheltuiască mai mult? Aceasta este o întrebare complicată și presupune faptul că vedem oamenii ca fiind creaturi fundamental iraționale, în diferite moduri. De exemplu, s-a demonstrat psihologic că oamenii simt mai multă durere atunci când pierd 100 de lire sterline decât bucuria pe care o simt când câștigă 100 de lire sterline. Cu alte cuvinte, durerea pierderii banilor e mai puternică, chiar dacă cele două sume sunt exact aceleași. Acest tip de perspectivă psihologică a generat schimbări enorme în domeniul economiei. Întrucât înainte, în economia clasică, oamenii de știință și-au bazat teoriile pe presupunerea că oamenii se comportă rațional (astfel încât pierderea și câștigul unei sume egale ar fi tratate la fel de o persoană), acest lucru a fost demonstrat ca fiind fals în studiile psihologice. Aceasta a dus la disciplina economiei comportamentale și a unor ramuri precum psihologia consumatorului.

Unul dintre marii cercetători în această disciplină relativ nouă este Drazen Prelec. Profesorul MIT a efectuat un studiu care a implicat o licitație. Licitația s-a desfășurat pentru studenții de la prestigioasa școală de afaceri Sloan, pentru bilete la partidele de baschet din NBA. Cercetătorii au spus unei jumătăți dintre participanții la licitație că pot plăti doar cu numerar, în timp ce celeilalte jumătăți i s-a spus că poate plăti doar cu un card de credit. Rezultatele au uimit cercetătorii. În medie, s-a constatat că cumpărătorii de cărți de credit licitau de peste două ori mai mult pentru un bilet decât cumpărătorii cu numerar. Ceea ce înseamnă, potrivit lui Prelec – percepția costului psihologic al cheltuirii unui dolar de pe un card de credit este de doar 50 de cenți în realitate.




Comment Section
You have to log in or register a new account!

S-AR PUTEA SĂ-ȚI PLACĂ ȘI:

Meghan Markle se pregătește să revină în lumea filmului, după 8 ani de absență

Meghan Markle se pregătește să revină la cinema, cu un mic rol într-un film aflat în prezent în producție la Los Angeles, în California, au relatat miercuri mass-media americane.

Chanel lansează o carte de colecție editată de Sofia Coppola

Chanel lansează un volum de colecție editat de regizoarea Sofia Coppola. Cartea este co-publicată de Éditions 7L, o editură fondată de Karl Lagerfeld în anul 1999, și Important Flowers, editura Sofiei Coppola.

Dua Lipa lansează DUA, brandul ei de produse de îngrijire a pielii

Dua Lipa, împreună cu Augustinus Bader, imaginează o rutină de îngrijire a pielii preventivă și inteligentă, simplă și eficientă, concepută pentru utilizare zilnică.

Olivier Rousteing părăsește casa de modă Balmain

Designerul Olivier Rousteing se retrage din rolul său de director de creație al casei de modă Balmain, post pe care l-a ocupat pe durata ultimilor 14 ani. Rousteing avea 25 de ani când a preluat frâiele creative ale brandului francez.

Cel mai înalt zgârie-nori din lume va fi gata în 2028

Orașul Jeddah, Arabia Saudită, și-a propus să construiască o minune arhitecturală. Viteza cu care se ridică spre cer ceea ce va fi cel mai înalt zgârie-nori este uimitoare.

Cine sunt cei mai bogați copii din lume?

Copiii marilor vedete, lideri ai lumii și ai magnaților din afaceri cresc înconjurați de lux, putere și bogății greu de imaginat.

Averea celor mai bogați 10 americani a crescut cu aproape 700 de miliarde de dolari de când Trump a redevenit președinte

Averile celor mai bogați zece oameni din Statele Unite au crescut cu aproape 700 de miliarde de dolari de când Donald Trump a redevenit președinte, la începutul acestui an, relatează The Independent, citând un raport al Oxfam America.

Andreea Tonciu se mută definitiv în Dubai

Andreea Tonciu a călătorit frecvent la Dubai, locul său preferat de vacanță.

Spectacol faraonic la Cairo, la inaugurarea Marelui Muzeu Egiptean

Un spectacol de proporții faraonice a marcat inaugurarea oficială a Marelui Muzeu Egiptean din Cairo, sâmbătă seara.

Loewe lansează o colecție de parfumuri care transformă notele clasice în artă contemporană

Cu ocazia Frieze London, sărbătoarea anuală a creativității contemporane, Loewe Perfumes a dezvăluit cea mai recentă explorare olfactivă a casei.

Megan Fox a vorbit despre lupta ei postpartum, la șapte luni după ce a născut a patra oară

Actrița Megan Fox a împărtășit experiențele sale sincere despre oboseală și confuzia mentală de după naștere.

Anya Taylor-Joy, muza campaniei de sărbători Tiffany & Co

Casa de modă cu sediul la New York celebrează sezonul sărbătorilor cu o odă cinematografică dedicată iubirii, întruchipată de actrița Anya Taylor-Joy.

Rolls Royce celebrează Phantom printr-un model cu figurina Spirit of Ecstasy din aur masiv

Producătorul de mașini de lux Rolls-Royce sărbătorește cea de-a 100-a aniversare a modelului său de top, Phantom.

hourglass_full 11 day ago format_list_bulleted LIFESTYLE&TRAVEL
Trenul Venice Simplon Orient Express vrea să te ducă pe Coasta Amalfi anul viitor

Cu plecare pe 4 mai 2026, legendarul tren va călători de la Paris la Pompei și mai departe la Ravello.

hourglass_full 22 day ago format_list_bulleted LIFESTYLE&TRAVEL
Montblanc a extins arta scrisului în spațiul digital cu o nouă tabletă E-ink de înaltă calitate

Montblanc a fost mult timp sinonim cu instrumente de scris frumos lucrate și perfect proiectate. De la apariția stiloului Meisterstück în 1924, casa germană și-a construit reputația transformând instrumentele de zi cu zi în simboluri ale rafinamentului și statutului.

hourglass_full 1 month ago format_list_bulleted LIFESTYLE&TRAVEL
Louis Vuitton sărbătorește Baloanele de Aur 2025

Aitana Bonmatí și Ousmane Dembélé au primit premiile Balonul de Aur purtând cufere Louis Vuitton Trophy Trunks, în timp ce Clara Mateo a întruchipat eleganța franceză la ceremonie.

hourglass_full 1 month ago format_list_bulleted LIFESTYLE&TRAVEL
DKNY TOAMNĂ 2025 – LANSAREA CAMPANIEI DE TOAMNĂ 2025 CU HAILEY BIEBER, ICON GLOBAL AL STILULUI

DKNY TOAMNĂ 2025 – LANSAREA CAMPANIEI DE TOAMNĂ 2025 CU HAILEY BIEBER, ICON GLOBAL AL STILULUI

hourglass_full 2 month ago format_list_bulleted LIFESTYLE&TRAVEL
Ferrari a dezvăluit oficial noul 849 Testarossa

Ferrari a dezvăluit oficial noul 849 Testarossa. Acesta este succesorul vechiului SF90 Stradale și este a patra mașină a mărcii italiene care poartă celebrul nume Testarossa.

hourglass_full 2 month ago format_list_bulleted LIFESTYLE&TRAVEL